Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://dspace.ddpu.edu.ua/ddpu/handle/123456789/146
Назва: | Порівняльно-історичний метод в українському мовознавстві: Харківська лінгвістична школа |
Інші назви: | навч. посіб. |
Автори: | Глущенко, В. А. Орел, А. С. |
Ключові слова: | мовознавство українське принцип історизму принцип причиновасті принцип системності принцип загального зв'язку явищ Харківська лінгвістична школа історичний метод розвиток мови Бодуен де Куртене І. О. Булаховський Л. А. Головацький Я. Ф. Гумбольдт В. Даль В. І. Житецький П. Г. Потебня О. О. Срезневський І. І. Фортунатов П. Ф. Шахматов О. О. |
Дата публікації: | 2017 |
Видавництво: | Вид-во Б. І. Маторіна |
Короткий огляд (реферат): | Розкрито питання застосування порівняльно-історичного методу в студіях учених Харківської лінгвістичної школи; проаналізовано досягнення харківських лінгвістів у порівняльно-історичному мовознавстві, зокрема послідовність та ефективність дотримання принципів історизму, причиновості, системності та загального зв’язку явищ під час вивчення історико-фонетичних явищ у східнослов’янських мовах. Матеріали посібника можуть бути використані як здобувачами-філологами, так і викладачами-словесниками, а також усіма, хто цікавиться історією компаративістики. |
Опис: | Чимало нового в розвиток порівняльно-історичного методу, його втiлення в практику на конкретному мовному матеріалі внесли вчені Харківської лінгвістичної школи, причому не тільки працями з історичного синтаксису й лексикології (що стосовно О. О. Потебнi є загальновизнаним у сучасній лінгвістичній історіографії), а й iсторико-фонетичними студіями. Історичну фонетику східнослов’янських мов поряд з О. О. Потебнею плідно досліджували М. О. Колосов i П. Г. Житецький [26, с. 8–9]. Ми виходимо з того, що порівняльно-історичний метод, як і лінгвістичний метод узагалі, доцільно розглядати як складну лінгвістичну одиницю, що містить три різнорідні компоненти: онтологічний, операційний і телеологічний [342, с. 24; 26, с. 3, 12; 15; 17; 521а; 25а; 24, с. 38]. Наукові принципи й підходи характеризують онтологічний компонент у структурі методу. Операційний компонент порівняльно-історичного методу включає певні прийоми та процедури дослідження. Телеологічний компонент цього методу становить його мета [26, с. 14–15; 16а; 19а; 521а; 25а; 24, с. 26, 38]. У пропонованому навчальному посібнику ми аналізуємо порівняльно-історичний метод в студіях учених Харківської лінгвістичної школи, зосередившись на онтологічному компоненті й приділяючи значну увагу операційному й телеологічному компонентам. Основними принципами порівняльно-історичного дослідження є принципи історизму, причиновості й системності як конкретизація та вияв принципу загального зв’язку явищ [26, с. 14–22; 25а; 24, с. 27–37]. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://hdl.handle.net/123456789/146 |
Розташовується у зібраннях: | Навчальні видання |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Глущенко В.А., Орел А.С. Порівняльно-історичний метод.pdf | 568,65 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.